Upravljalska ekonomija
Vrsta predmeta
Študijski program in stopnja
Študijska leta
Jezik poučevanja
slovenščina
Predavanja | Seminar | Vaje | Druge oblike študija | Samostojno delo | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
35 | 30 | 85 | 6 |
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:
Ni posebnih pogojev. Zaželeno je predhodno znanje iz mikroekonomije, računovodstva in financ.
Vsebina
1. Uvod v upravljalsko ekonomijo: opredelitev upravljalske ekonomije, uporaba modelov v upravljalski ekonomiji, analiza sedanje vrednosti, analiza pričakovane vrednosti negotovih dogodkov, kriteriji odločanja v tržnih razmerah, poslovno odločanje – problem principala in agenta itd.
2. Odločanje pri tveganju in negotovosti: drevo odločanja in pričakovana sedanja vrednost, opredelitev tveganja, upoštevanje tveganja pri odločanju, kriteriji odločanja (maximin, koeficient variacije, EPV – ODR kriterij, ekvivalent gotovosti…), odnos do tveganja, stroški zbiranja informacij, ocena odločitev itd.
3. Stroškovni koncepti pri poslovnem odločanju: ekonomski in računovodski stroški, krivulje stroškov, analiza inkrementalnih stroškov in prihodkov, uporaba prispevčne analize pri poslovnih odločitvah (ekonomija obsega in skupne proizvodnje) itd.
4. Ocenjevanje funkcije povpraševanja: opredelitev funkcije povpraševanja, nadzorovane in nenadzorovane spremenljivke funkcije povpraševanja, posredne metode ocenjevanja povpraševanja, neposredne metode ocenjevanja povpraševanja (intervju, anketiranje, simulacije tržnih razmer, eksperimenti), regresijska analiza povpraševanja (funkcija povpraševanja v regresijski analizi, ocena elastičnosti povpraševanja, ocenjevanje enačb) itd.
5. Modeli tržnih struktur in podjetniška ravnotežja: oblike tržnih struktur, popolna konkurenca, monopol in oblike diskriminacije cen, kratkoročno in dolgoročno ravnotežje monopolista, monopolistična konkurenca, oligopolni modeli (prelomljena krivulja povpraševanja, cenovno vodstvo, kartel, preprečevanje vstopa v panogo) itd.
6. Določanje cen v praksi: marginalistične metode v praksi, določanje cen s pribitkom, tržno pozicioniranje, določanje cen skupine, sklepanje o kvaliteti na podlagi cene, določanje cen košarice izdelkov, promocijske cene itd.
Cilji in kompetence:
Študentje bodo razvili splošne kompetence:
- poznavanje in uporaba mikroekonomske teorije in ekonomskih orodij pri sprejemanju poslovnih odločitev, kot so npr.: določanje zunanjih povezav podjetja, odločanje med alternativnimi investicijami v razmerah negotovosti, napovedovanje prodaje podjetja, določanje optimalne velikosti obratov in določanje cen izdelkov, ki maksimirajo dobiček podjetja,
- poznavanje posebnosti poslovnega odločanja podjetij, v katerih prihaja do spleta notranjih in zunanjih dejavnikov,
- sposobnost razumevanja in uporabe modelov tržnih struktur pri proučevanju različnih oblik tržnih struktur,
- sposobnost analitičnega in strukturiranega pristopa pri reševanju problemov, s katerimi se srečujejo v praksi podjetja,
- komunikacijske sposobnosti z vključevanjem ekonomskih orodij pri predstavitvah, analizi ter argumentaciji rešitev, idej, projektov, problemov,
- sposobnost razumevanja ekonomskih teorij.
Študentje bodo razvili predmetno-specifične kompetence:
- obvladovanje analize sedanje vrednosti in analize pričakovane vrednosti negotovih dogodkov,
- poznavanje drevesa odločanja in pričakovane sedanje vrednosti,
- obvladovanje kriterijev odločanja v razmerah negotovosti,
- razumevanje uporabe modelov v upravljalski ekonomiji,
- razumevanje različnih vrst stroškov podjetja in krivulj stroškov,
- obvladovanje funkcije povpraševanja in njenih spremenljivk ter regresijske analize povpraševanja,
- poznavanje neposrednih in posrednih metod ocenjevanja povpraševanja po izdelkih/storitvah,
- poznavanje različnih modelov tržnih struktur, kot so popolna konkurenca, monopol, monopolistična konkurenca, oligopol,
- poznavanje metod določanja cen izdelkov/storitev v praksi.
Predvideni študijski rezultati:
Študent bo:
- utrdil in nadgradil srednješolsko in dodiplomsko znanje osnov računovodstva, financ in mikroekonomije,
- nadgradil znanja o funkcijah povpraševanja, stroških in prihodkih ter modelih tržnih struktur,
- osvojil znanja o kriterijih odločanja v razmerah negotovosti ter znanja o določanju cen izdelkov v praksi,
- znal podrobneje analizirati funkcijo povpraševanja, določiti njene lastnosti, prikazati graf,
- znal podrobneje analizirati funkcijo stroškov podjetja, določiti njene lastnosti, prikazati graf,
- spoznal različne modele tržnih struktur in določanje ravnotežja,
- spoznal metode določanja cen izdelkov in storitev v praksi,
- razumel uporabo modelov v upravljalski ekonomiji,
- znal reševati kompleksne realne naloge s področja poslovnega odločanja,
- znal izračunati neto sedanjo vrednost, pričakovano vrednost negotovih dogodkov,
- znal izračunati parametre funkcije povpraševanja,
- znal narisati krivulje različnih vrst stroškov podjetja ter poiskati optimalno količino proizvodov,
- spoznal najpomembnejše kriterije odločanja v razmerah negotovosti, kot so maximin, koeficient variacije, ekvivalent gotovost,
- spoznal najpomembnejše posredne in neposredne metode ocenjevanja povpraševanja po proizvodih podjetja,
- znal izračunati regresijsko funkcijo v povezavi s funkcijo povpraševanja,
- znal izračunati elastičnost povpraševanja po določenih izdelkih / storitvah,
- spoznal modele oziroma znal narisati »situacijo« popolne konkurence, monopola, monopolistične konkurence, oligopola, kartela itd.
Metode poučevanja in učenja:
Oblike dela:
- frontalna oblika poučevanja,
- samostojno delo študentov,
- e-izobraževanje.
Metode dela:
- razlaga,
- razgovor, diskusija, debata,
- proučevanje primera,
- reševanje nalog.
Načini ocenjevanja:
Pisni izpit 100%